درس ششم فارسي نهم :آداب زندگاني+فايل صوتي درس

توضيحات كامل درس فارسي پايه هاي هفتم و هشتم و نهم

درس ششم فارسي نهم :آداب زندگاني+فايل صوتي درس

۳,۲۸۴ بازديد

بدان كه مردم بي هنر مادام بي سود باشد، چون مغيلان كه تن دارد و سايه ندارد؛

معني: اي پسر بدان كه انسان بي فضيلت هميشه بي فايده است، مانند درختچه خارشتر كه جسم دارد ولي سايه ندارد.(اين عبارت آرايه ي تشبيه دارد)

نه خود را سود كند نه غير خود را؛ معني: (چنين انساني) نه براي خود سودمند است و نه براي ديگران.

جهد كن كه اگر چه اصيل وگوهري باشي گوهرتن نيز داري كه گوهرتن از گوهر اصل بهتر بود؛ معني: با وجود داشتن اصل و نسب نيكو تلاش كن شايستگي فردي نيز داشته باشي زيرا شايستگي فردي از اصل و نسب نيكو بهتر است.

چنان كه گفته اند: بزرگي خرد و دانش راست نه گوهر و تخمه را، معني: زيرا همان گونه كه گفته اند: بزرگي انسان به عقل و دانش اوست نه به اصل و نژاد او

اگر مردم را با گوهر اصل گوهر هنر نباشد، صحبت هيچ كس را به كار نيايد. معني: اگرانسان همراه با اصل و نسب نيكو شايستگي فردي نداشته باشد، براي همنشيني با هيچ كسي مناسب نيست.

در هر كه اين دو گوهر يابي، چنگ در وي زن و از دست مگذار كه وي همه را به كار آيد. معني: درهر كس اين دو ويژگي( اصل و نسب نيكو و شايستگي فردي) را يافتي با او ارتياط برقرار كن و او را از دست نده زيرا چنين انساني براي همه سودمنده است

*سخن نا پرسيده مگوي و از گفتار خيره پرهيز كن . چون باز پرسند ، جز راست مگو. تا نخواهند ، كس را نصيحت مگوي و پند مده ؛ خاصّه كسي را كه پند نشنود كه او خود اوفتد.

معني :

تا حرفي را از تو نپرسيده‌اند ، چيز نگو و از سخن بيهوده دوري كن. وقتي از تو چيزي مي‌پرسند ، فقط حرف راست بگو. تا از تو نخواسته‌اند كسي را نصيحت نكن و پند نده ؛ مخصوصاً كسي كه پندها را نمي‌شنود و نمي‌پذيرد ، زيرا چنين كسي خودش گرفتار مي‌شود.

لغت :

نا پرسيده : نپرسيده / گفتار : سخن / خيره : بيهوده / خاصه : مخصوصاً / خود اوفتد : خودش گرفتار شود.

نكته دستوري :

باز پرسند : فعل پيشوندي / راست : صفت جانشين اسم (= حرف راست)

* در ميان جمع هيچ كس را پند مده. از جاي تهمت زده پرهيز كن و از يار بد انديش و بد آموز بگريز. به غم مردمان شادي مكن تا مردمان نيز به غم توي شادي نكنند.

معني :

در ميان جمع كسي را نصيحت نكن . از رفتن به جايي كه مردم به آن گمان بد دارند ، دوري كن و از دوست بدخواه و بد انديش فرار كن. با غم و اندوه مردم خوشحال نشو تا اين كه مردم نيز در غم تو شادي نكنند.

نكته دستوري :

تهمت زده : مشتق – مركّب / بد انديش و بد آموز : صفت مركّب / مردمان : ساده / شادي : مشتق / مده و مكن : فعل نهي

* داد ده تا داد يابي . خوب گوي تا خوب شنوي . اگر طالب علم باشي ، پرهيزگار و قانع باش و علم دوست و بردبار و كم سخن و دور انديش.

معني :

حقّ مردم را بده تا به حقّت برسي. حرف خوب بزن تا حرف خوب بشنوي ، اگر خواهان علم و دانش هستي ، پرهيزگار و قانع باشد و دوست دار علم ، شكيبا ، كم حرف و آينده نگر باش.

لغت :

داد : عدل و انصاف ( داد ده : حق را بده ، با عدل و انصاف ، رفتار كن.) / طالب : خواهنده ، طلب كننده/ پرهيزگار : پارسا / دور انديش : آينده نگر

نكته دستوري :

پرهيزگار : مشتق / علم دوست ، بردبار ، كم سخن و دور انديش : مركّب / فعل اسنادي « باش » بعد از « دور انديش » به قرينه‌ي لفظي ، حذف شده است و تمام واژه هاي « پرهيزگار ، قانع ، علم دوست ، بردبار ، كم سخن و دور انديش » ، نقش مسندي دارند.

 

نوع نثر : مسجّع و آهنگين

از : الهي نامه‌ي خواجه عبدا... انصاري

* عمر در پرستش خداي تعالي خرج كن كه حساب ، او خواهد خواست. بر گذشته و شكسته و ريخته افسوس مخور . تمام زيركي را عاقبت انديشي نام نه. معيشت تنگ را به توكّل دفع كن ، دين را به علم نگاه دار ، اگر علم خواهي با تنهايي بساز.

معني :

عمر خودت را در راه عبادت خداوند بلند مرتبه ، سپري كن ، زيرا خداوند در روز قيامت از انسان‌ها ، حساب رسي خواهد كرد. بر چيزهايي كه گذشته و از دست رفته ، افسوس نخور. تمام هوشياري و زيركي را در عاقبت انديشي و آينده نگران بدان . سختي زندگي را با اعتماد به خداوند ، سپري كن. با علم و دانش ، دين خود را حفظ كن. اگر خواستار علم و دانش هستي با تنهايي بساز و مدارا كن.

لغت :

تعالي : بلند مرتبه / حساب : حساب رسي كردن ، باز خواست كردن / شكسته : ويران شده / افسوس : حسرت ، غصّه / عاقبت انديشي :آينده نگري ، فكر پايان كاري را كردن / معيشت : زندگي / توكّل : اعتماد

نكته دستوري :

واژه هاي « پرستش ، گذشته ، شكسته ، ريخته ، زيركي و تنهايي » ، مشتق هستند. / عاقبت انديشي : مشتق – مركّب

* فراخ دلي خواهي تن آساني را بگذار . كم خصمي خواهي ، به خود مشغول باش . خلق را دوست خواهي مال را دشمن گير . خود را آسوده خواهي ، بد مكن. شر نخواهي ، بد بگذار. جنگ نخواهي ، تحمّل كن. دعا را بهتر از سپاه دان. اميد را بهتر از گنج دان. هرچه دون خداي است همه را باطل دان. بلا از دوست عطاست ، پس ، از عطا ناليدن خطاست.

معني :

اگر آسوده خيال مي‌خواهي ، تنبلي را رها كن . اگر مي‌خواهي كه دشمن ، كم‌تر داشته باشي ، به كار خودت مشغول شو. اگر مي‌خواهي مردم با تو دوست باشند ، دشمن مال و ثروت باش. اگر مي‌خواهي آرامش و آسايش داشته باشي ، كارهاي بد ، انجام نده . اگر مي‌خواهي از شرّ و بدي در امان باشي ، بدي را كنار بگذار. ( در حقّ كساني بدي نكن ) . اگر خواستار جنگ و دعوا نيستي ، سختي‌ها و ناملايمات را تحمّل كن . مناجات با خدا را ( كمك خواستن از خدا را) بهتر از قدرت سپاه و لشكر بدان . اميدواري را بهتر از گنج و ثروت بدان.

هر چيزي كه غير از خداست ، باطل بدان ، بلا و رنجي كه از جانب خدا باشد ، بخشش و عطا است و ناليدن از عطا و بخشش اشتباه است.

لغت :

فراخ دلي : آسودگي خيال ، بي باكي/ تن آساني : تنبلي / كم خصمي : كم دشمن بودن / شر : بدي / بگذار : رها كن / دون : غير / عطا : بخشش / مال را دشمن گير : مال اندوزي نكن ، بخشنده باش

آرايه :

دوست و دشمن : تضاد / جنگ و سپاه : مراعات نظير / عطا و خطا : جناس و سجع

 

نوع نثر : ساده و روان

از : اخلاق ناصري خواجه نصيرالدين توسي

* آدمي بايد كه بسيار نگويد و سخن ديگري به سخن خود قطع نكند و هر كه حكايتي يا روايتي كند و او بر آن واقف باشد ، وقوف خود بر آن اظهار نكند ، تا آن كس آن سخن به اتمام رساند و چيزي را كه از غير او پرسند ، جواب نگويد.

معني :

آدم نبايد بسيار حرف بزند و نبايد حرف ديگري را با حرف خود ، قطع كند. اگر كسي حكايتي يا روايتي را بيان مي‌كند و او بر آن موضوع آگاهي دارد ، آگاهي خود را آشكار نكند تا آن شخص ، حرفش را به پايان برساند و چيزي را كه از ديگران مي‌پرسند ، پاسخ ندهد.

لغت :

آدمي : انسان / حكايت : قصّه و داستان / واقف : آگاه ، باخبر / وقوف : آگاهي / اظهار : آشكار و بيان / اتمام : پايان

توجه : واقف و وقوف ، هم خانواده هستند.

 

* اگر سؤال از جماعتي كنند كه او داخل آن جماعت بود ، بر ايشان سبقت ننمايد و اگر كسي به جواب مشغول شود او بر بهتر جوابي از آن قادر بود ، صبر كند تا آن سخن ، تمام شود ، پس جواب خود بگويد بر وجهي كه در متقدّم طعن نكند.

معني :

اگر از گروهي ، پرسشي شود كه او هم در ميان آن‌هاست ، در جواب دادن بر ديگران ، پيشي نگيرد و اگر كسي مشغول جواب دادن باشد و او قادر است كه بهتر جواب دهد بايد صبر كند تا حرف و جواب آن شخص تمام شود ، سپس جواب خود را به گونه اي بگويد كه شخص قبلي ، مورد تحقير و نكوهش قرار نگيرد.

لغت :

جماعت : گروه / سبقت : پيشي گرفتن / بر وجهي : به گونه اي ، به صورتي / متقدّم : پيشين ، قبلي / طعن : سرزنش ، نكوهش

* در محاوراتي كه به حضور او ميان دو كس رود ، خوض ننمايد و اگر از او پوشيده دارند ، استراق سمع نكنند و تا او را با خود در آن مشاركت ندهند ، مداخلت نكند.

معني :

به گفت و گو هايي كه در حضور او بين دو نفر انجام مي‌گيرد ، دقّت و فكر نكند و اگر آن‌ها ، سخنشان را از او مخفي مي‌كنند ، دزديده گوش نكند و تا وقتي كه او را در گفت و گوي خود ، شركت ندادند ، دخالت نكند.

لغت :

محاورت : ج محاوره ، گفت‌وگوها ، گفتارها / خوض نمودن : در امري انديشيدن ، به عمق و ژرفاي چيزي فكر كردن / استراق سمع : پنهاني گوش كردن ، دزديده گوش كردن / مشاركت : شركت دادن .

 

توجه : به نثر هاي اين درس ، نثرهاي تاريخي مي‌گويند . مهم‌ترين ويژگي نثر هاي تاريخي ، كوتاه بودن جمله‌ها ، تكرار كلمه‌ها و حذف فعل است كه در اين نثرها كاملاً مشاهده مي‌شود.

دو بيت زير مربوط به تمرين شماره‌ي 2 كار گروهي است.

 

قالب شعر : رباعي

از كتاب : اخلاق ناصري ، خواجه نصير توسي

بيت 1 : كم گوي و به جز مصلحت خويش مگوي                     چيزي كه نپرسند تو از پيش مگوي

معني :

تا مي‌تواني كم حرف بزن و سخني را بگو كه براي خير و صلاح تو باشد. قبل از اين كه از تو چيزي را بپرسند ، تو سخني نگو.

بيت 2 : دادند دو گوش و يك زبانت ز آغاز                               يعني كه دو بشنو و يكي بيش مگوي

معني :

خداوند از همان آغاز خلقت به تو دو گوش داد و يك زبان و منظورش اين ست كه بيش‌تر سكوت كن و سخن ديگران را بشنو و كم‌تر حرف بزن.

آرايه :

گوش و زبان : مراعات نظير / تكرار « و » (ـُ) : واج آرايي

توجه :

اين شعر با متن سوم درس آداب زندگاني ، از كتاب اخلاق ناصري ارتباط معنايي دارد :

آدمي بايد كه بسيار نگويد و سخن ديگري به سخن خود قطع نكند...

تاريخ ادبيات :

عنصر المعالي كيكاووس بن اسكندر : وي از امراي دانشمند آل زيار ( در قرن 5 هجري ) است. فرمانرواي وي منحصر به قسمت محدودي از گرگان و طبرستان بود. عنصر المعالي مدري آگاه و دانشمند بود و به فارسي و طبري شعر مي‌سرود . كتاب « قابوس‌نامه » وي كه در حقيقت ، نصايح و اندرزهاي زندگي ساز او خطاب به فرزندش است ، از آثار معروف نثر ساده و روان فارسي به شمار مي‌آيد.

خواجه عبدا... انصاري : شيخ الاسلام ابو اسماعيل بن محمد انصاري هروي معروف به پير انصار و پير هرات ( 369 هـ . ق – 481 هـ . ق ) در هرات به دنيا آمد . وي زباني گويا و طبعي توانا داشت . شعر پارسي و عربي را نيكو مي‌سرود . امّا شهرتش بيش‌تر به سبب كتاب « مناجات نامه » و « الهي نامه » است كه نثري آهنگين و موسيقايي دارد. خواجه عبدا... از پيش گامان نثر مسجّع به شمار مي‌آيد.

اخلاق ناصري : كتابي است نوشته‌ي نصيرالدّين توسي به فارسي كه در نهايت زيبايي ، سخنان افلاطون و ارسطو را در حكمت عملي بررسي كرده و نظريات پيشينيان را شرح داده است.

خودارزيابي    
                      

1- انسان به هنگام سخن گفتن ديگران ، به نكاتي بايد توجّه كند ؟

حرف كسي را قطع نكند ، در گفت و گوي ديگران دخالت و دقّت نكند و به حرف ديگران دزديده گوش نكند
.

2- بيت زير با كدام بخش درس ارتباط معنايي دارد ؟

بني آدم اعضاي يكديگرند                            كه در آفرينش ز يك گوهرند


اين بيت سعدي با اين بخش از درس ( متن اول از قابوس نامه ) ارتباط دارد « به غم مردمان ، شادي مكن تا مردمان نيز به غم تو شادي نكنند ، داد ده تا داديابي ، خوب گوي تا خوب شنوي »


3- يك زندگي موفّق داراي چه ويژگي هايي است ؟

برنامه ريزي شده ، تعاون و همكاري – آرامش خاطر – موفّقيّت در كارها
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
1-هم خانواده واژه هاي زير را از متن درس، بيابيد و بنويسيد.
اتّهام، اقناع، طعنه، مقدّم، استماع، مقطوع، مطلب، مقتدر، مجتهد، اصيل
2-فعل هاي مضارع را مشخص كنيد و نوع آنها را بنويسيد.
اينك دارم براي شما مي نويسم، شايد بخوانيد و به كار بنديد؛ هرگاه ذهن تان را از
كژانديشي بپيرا ييد، دلتان را از احساس ناروا بشوييد و از بي رسمي ها بپرهيزيد، خداوند
با شما همراه مي شود؛ پست و بلند آواي درونتان را مي شنود و رفتار شما را به سامان مي آورد
3-عبارت زير را در كي بند، توضيح دهيد
گوهرِ تن، از گوهرِ اصل، بهتر بوَد

فايل صوتي درس
درس6
 




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.