درس دوم سال نهم:عجائب صنع حق تعالي+فايل صوتي درس

توضيحات كامل درس فارسي پايه هاي هفتم و هشتم و نهم

درس دوم سال نهم:عجائب صنع حق تعالي+فايل صوتي درس

۴۳۴ بازديد

اين درس به توصيف زيبايي هاي طبيعت مي پردازد. توصيف يعني وصف نمودن وجزئيات و ويژگي هاي يك پديده را بازگو كردن.  در وصف

پديده ها، توجّه به عنصر تخيل مانند تشبيه و تشخيص و... اهمّيت بسزايي دارد.در خواندن اين گونه متن ها، از لحن توصيفي و آهنگي آرام و لطيف، بهره مي گيريم.
همچنين دقّت در مفهوم جمله ها در نوع بيان آهنگ كلام، مؤثّر است. لحن توصيفي با هدف شرح و توصيف خصوصيّات

و ويژگي هاي پديده ها به كار گرفته مي شود.

توجه

معني : آگاه باش كه هرچه در جهان هستي وجود دارد ، همه را خداوند بلند مرتبه ، آفريده است. آسمان و آفتاب و ماه و ستارگاه و زمين و آنچه بر روي زمين است مانند كوه و بيابان و رودخانه و آنچه در كوه هاست از سنگ هاي قيمتي و معدن ها و آنچه بر روي زمين وجود دارد از گياهان گوناگون و آنچه در خشكي و دريا وجود دارد از انواع حيوانات و آنچه كه در ميان آسمان و زمين است ، مانند ابر و باران و برف و تگرگ و رعد و برق و رنگين كمان و نشانه هايي كه در هوا آشكار مي شود ، همه ، شگفتي هاي آفرينش خداوند بلند مرتبه است و اين ها نشانه هايي از خداوند بلند مرتبه است كه به تو فرمان داده است كه در آنها نگاه كني . پس در اين نشانه هاي خداوند ، فكر و انديشه كن.

لغت : بدان : آگاه باش / صنع : آفرينش ، احسان / تعالي : بلند مرتبه / نهرها : جوي ها ، رودخانه ها / جواهر : جمع جوهر ، گوهر ها /معادن : جمع معدن / نباتات : جمع نبات ، گياهان / بر : خشكي / بحر : دريا / ميغ : ابر / رعد : صداي ابرها / قوس و قزح : رنگين كمان / علامات : جمع علامت ، نشانه ها / عجايب : جمع عجيبه ، شگفتي ها / آيات : جمع آيه ، نشانه ها / تفكر : فكر كردن .

آرايه ها : آسمان ، آفتاب ، ماه و ستارگان : مراعات نظير ( در اين قسمت ، شبكه معنايي ، پشت سر هم به كار رفته اند.) / آسمان و زمين و بر و بحر : تضاد / اين عبارت تلميح دارد به آيه هاي 6 تا 11 سوره « ق » ترجمه : آيا منكران حق ، آسمان را فراز خود نمي نگرند كه ما چگونه بناي محكم اساس نهاديم و آن را به زيور ستارگان درخشان آراستيم كه هيچ خللي در آن راه ندارد .(6) و زمين را نمي نگرند كه آن را بگسترديم و در آن كوه هاي استوار بيافكنديم و هر نوع گياه با حسن و طراوت در آن برويانيديم (7) اين دلاليل قدرت در آسمان و زمين ، موجب بصيرت و تذكر هر بنده است...

نكته دستوري : « وي » در « بر وي است » ، ضمير شخصي است كه به زمين ، بر مي گردد. اين كاربرد ، قديمي است و در گذشته براي غير انسان ، از ضمير شخصي استفاده مي كردند.

معني : به زمين نگاه كن كه { خداوند } چگونه آن را مانند فرشي براي تو ساخته و اطراف آن را وسيع ، گشترده است و از زير سنگها محكم ، آبهاي گوارا ، جاري كرده است ، كه بر روي زمين ، جاري مي شود و اندك اندك از زير زمين بيرون مي آيد و به هنگام بهار ، نگاه كن زمين ، چگونه زمين زنده و شاداب مي شود همانند پارچه اي ابريشمي ، رنگارنگ و زيبا مي شود . بلكه هزار رنگ مي شود.

لغت : بساط : فرش ، گستردني ، هر چيزي گستردني مانند فرش و سفره / جوانب : جمع جانب ، اطراف ، كناره ها / فراخ : گشادي ، وسعت ، گسترده / سخت : محكم / لطيف : خوش گوار / روان : جاري / ديبا : پارچه ي ابريشمين رنگين / بلكه : اضافه بر اين ، علاوه بر اين

آرايه ها : زمين و آسمان : مراعات نظير / چون ديبا : تشبيه

نكته دستوري  ويژگي نثر هاي كهن ، در اين عبارت كاملاً ، آشكار است :

1. كوتاهي جمله ها : در زمين نگاه كن / چگونه بساط تو ساخته است / جوانب وي فراخ گسترانيده

2. فراواني فعل ها : نگاه كن / ساخته است / گسترانيده / كرده / مي رود / مي آيد و ...

3. تكرار فعل ها و بر خي كلمه ها : زمين / شود / كن / چگونه و ....

معني : اگر داخل خانه اي بروي كه نقّاشي و گچ بري كرده باشند ، زمان زيادي ، آن را وصف مي كني و ز آن كار ف تعجّب مي كني در حالي كه هميشه در خانه ي خدا ( دنيا ) هستي و اصلاً عجّب نمي كني و اين دنيا ، خانه يخداست و فرش آن ، زمني است و سقف بي ستون آن آسمان است كه اين ، بسيار عجيب است و چراغ آن ف ماه است و شعله ي آن ، خورشيد و چراغدان هايش ستارگان هستند و تو از شگفتي هاي اين دنيا ، بي خبري ، زيرا دنيا بسيار بزرگ اس و تو كوتاه نظري و زيبايي ها و بزرگي هاي آن را ، درك نمي كني.

لغت : شوي : بروي / نقش : نقّاشي / كنده كرده باشند : كنده كاري كرده باشند / ضفت : وصف كردن / قنديل : چراغ آويز ، چراغدان / غافل : بي خبر / مختصر : كم و كوتاه ، ناچيز

آرايه ها : خانه ي خدا ( در خانه ي خدايي ) : استعاره از دنيا / سقف : استعاره از آسمان / بزرگ و مختصر : تضاد / عالم به خانه ، زمين به فرش ف ماه به چراغ و آفتاب به شعله و قنديل به ستاره ، تشبيه شده است.

معني : به پرندگان آسمان و حشره هاي روي زمين نگاه كن كه هر يك را با شكل و ظاهيري متفاوت آفريده و هر كدام از ديگري بهتر و زيبا تر است . آن چه كه لازم بود به هر يك (موجودات ) داده و به هر كدام  ، ياد داده كه چگونه غذا به دست بياورد و بچّه را نگاه دارد تا بزرگ بشود و چگونه لانه ي خود را بسازد . به مورچه نگاه كن كه چگونه در زمان مناسب غذايش را جمع مي كند.

لغت : مرغان هوا : پرندگان آسمان / نيكوتر : زيبا تر ، خوب تر / آشيان : لانه

معني : ي انسان ، مثل تو در اين دنيا ، مثل مورچه اي است كه در قصر پادشاهي ، لانه دارد و جز غذا و يارن خويش به چيز ديگري فكر نمي كند و از زيبايي قصر و غلامان و تخت پادشاه ، باخبر نيست . اگر مي خواهي در حدّ و اندازه ي مورچه باشي ، در همان حد باقي بمان و اگر نمي خواهي مثل مورچه باشي به تو اجازه داده اند كه در باغ شناخت خداوند بلند مرتبه ، تماشا كني و از ...پس از چشم باز كن تا شگفتي هاي جهان را ببيني كه شگفت زده و حيران شوي

لغت : مثل : وصف حال ، داستان ، به عنوان مثال / مَلِك : پادشاه / جمال : زيبايي / سرير : تخت ، اورنگ / مُلك : پادشاهي ، مملكت / مدهوش : سرگشته ، سرگردان / متحيّر : حيران ، سرگردان

آرايه هاي : مثل تو : شبيه و تمثيل / قصر و مَلِك و غلام : مراعات نظير / بستان معرفت : تشبيه / بستان معرفت : استعاره از دنيا

نكته دستوري : مرجع ضمير « وي » مَلِك است.

از كتاب : كيمياي سعادت محمّد غزالي

خود ارزيابي :

1. كدام بخش درس، به روز رستاخيز، اشاره دارد؟ در وقت بهار بنگر و تفكر كن كه چگونه زنده شود.و چون ديباي هفت رنگ گردد.

2. عبارت « هر يكي را آن چه به كار بايد ، داد » را توضيح دهيد. هر كدام ازموجودات آن چه لازم بوده ، داده است.

3. بند پاياني درس ( و مثل تو چون مورچه اي ... ) چه ارتباطي با درك شگفتي هاي هستي دارد ؟

اين كه انسان مثل ، مورچه اي است كه آگر در آيات الهي و موجودات اطراف خود تفكّر نكند ، قادر به شناخت عظمت آفرينش و شگفتي هاي عالم هستي نخواهد بود.

1-مترادف واژه هاي زير را از متن درس بيابيد وبنويسيد.
سرگشته، رنگين كمان، آفرينش، تخت، ابر، فرش، شناخت

2-درعبارت هاي زير، هسته و نوع وابسته ها را مشخّص كنيد.
الف( سنگ سخت و آب لطيف                                ب( اين همه آيات

ج( چه خلقت شگفت انگيزي!                        د( كدام مستمع آگاه است؟

3- پيام متن زير را بنويسيد.
اگر خواهي به درجة مورچه قناعت كني، مي باش؛ وگرنه راهت دادند تا در بُستان معرفت
حق تعالي تماشا كني و بيرون آيي، چشم باز كن كه عجايب بيني كه مدهوش و متحيّر شوي

فايل صوتي درس
درس2
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.