توضيحات ستايش پايه نهم

توضيحات كامل درس فارسي پايه هاي هفتم و هشتم و نهم

توضيحات ستايش پايه نهم

۱۳۷ بازديد

 1- به  نام  خداوند  جان و خرد         كزين برتر، انديشه، بر نگذرد

معني: به نام خداوندي آغاز مي كنم كه دو نعمت بزرگ عقل و جان را به انسان عطا كرده است زيرا فكر و انديشه انسان نمي تواند فراتر ازاين برود . به ذهن و انديشه انسان ،سخني بالاتر ازاين خطور نمي كند كه سخنش را با نام پروردگاري آغاز كند كه به انسان جان و خرد بخشيده است.


 

2- خداوند   نام  و خداوند  جاي        خداونـد  روزي  ده   رهنمـاي

توضيحات: نام: در حديثي اسماي الهي نود و نه مورد ذكر شده است. (إنَّ للّه ِ تِسعَة و تِسعينَ إسماً ) و در دعاي جوشن كبير كتاب مفاتيح  الجنان شيخ عباس قمي هزار و يك اسم و صفت الهي آمده است./روزي ده : اشاره به صفت رزّاق بودن الهي است (هو الرّزّاق)/ رهنماي: اشاره به هدايتگري خداوند است ( واللّه يهدي مَن يشاء)

معني : خداوند متعال صاحب اسما و صفات و القاب متعدّد و آفريننده ي جاو مكان(عالم هستي) است. اوست كه روزي دهنده موجودات عالم و هدايت كننده آنهاست.


3- خداوند كيوان  و گردان سپهر        فروزنده ي ماه وناهيد و مهر

توضيحات: كيوان : زحل ، نام يكي از افلاك هفتگانه است./ گردان سپهر: گردان صفت است براي سپهر كه قبل از موصوف آمده است./ناهيد: زهره از افلاك هفتگانه/ مهر : خورشيد از افلاك هفتگانه / مراعات نظير در بين كلمات: كيوان، سپهر، ماه، ناهيد و مهر

معني : خداوند متعال افلاك هفتگانه ( قمر، عطارد، ناهيد، خورشيد،مريخ ، مشتري، زحل) و آسمان در حال حركت را آفريده است و اوست كه به خورشيد و ماه و ستارگان نور و روشني بخشيده است.


4- بــه  بيننــدگــان  آفـريننــده را         نبيني  مرنجان دو بيننــده را

توضيحات: فردوسي در اين بيت به يكي از عقايد مهم اهل تشيّع اشاره كرده است كه وجود خداوند متعال با چشم و وجود مادّي قابل درك نيست .( لاتُدركُهُ الابصارُ و هو يُدركُ الابصارَ).

معني : با چشمان و وجود جسماني و مادّي نمي توان خدا را درك كرد پس براي اين كار بيهوده به چشمانت زحمت مده.


5- نيابـد بـدو نيــز انديشــه  راه           كه او برتراز نام واز جايگاه

معني : انسان حتّي با افكار تيزو انديشه هاي باريك بين نيز نمي تواند به وجود خداوند متعال دست يابد زيرا كه ذاق اقدس پروردگار فراتر از محدوده اسما و نام ها و مكان ها است. ( خداوند لامكان است.)

 

6- ستودن نداند كس اوراچوهست        ميـان بنـدگي را ببايدت بست

معني : هيچ كسي نمي تواند خداوند متعال را آنگونه كه شايسته درگاه اوست، ستايش كند پس تو بايد كمر بندگي و اطاعت از او به ميان ببندي و در بندگي و عبادت او تلاش كني.


7- توانا بود هركه دانا بود             ز دانش دل پير برنا بود
انسان دانا تواناست. با داشتن علم و دانش دل انسان هر چند پير باشد جوان مي گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.